Zašto baš linux, tj Ubuntu…

Pre nekog vremena uhvatim sebe kako razmišljam zašto koristim linux… Nije da ne znam nego eto, jedan razgovor me potstakao na razmišljanje… i sećanje…

Kasno sam krenuo sa računarima, negde sa dvadeset i pet, šest. I, naravno počeo sam, a sa čim drugim, nego sa windows platformom. Vrlo brzo sam pohvatao osnove, s početka su me više interesovali programi nego operativni sistem. Ubrzo, iznerviran čestim „pucanjem“ sistema počinjem da tragam za rešenjima koja bi popravila i poboljšala stvar. Donekle sam i uspeo u tome, postao sam prilično dobar, tako da je moj komp izdržavao i po 6 – 8 meseci bez pucanja. Primetio sam da sam sistem najčešće kvare krekovi i ostala čudesa koja se koriste ne bi li se namolio neki program da raducka. Što je bolji program to su krekovi komplikovaniji i opasniji. Često su delove kreka brisali anti virus programi.

Polako ali sigurno, počinjao sam da razmišljam o opcijama. Probao sam i sa regularnom verzijom windowsa, uredno ga registrovao, po savetu i apdejtovao, instalirao samo besplatne programe i dva originalna koja sam dobio. Testirao sam platformu neko vreme i došao do zalosnog otkrića- Nisam dobio ništa!!!! Na sreću, pa sam originalnu verziju windowsa dobio na poklon.

Nekako u to vreme, drugar mi donese neki P II sa molbom da ga sredim za internet. Uprkos mnogim pokušajima mašina nije htela da prihvati instalaciju windowsa. Iznerviran skinem edubuntu tada u verziji 5.04. Međutim, računar ostane uporan da ne prihvati instalaciju. Nekako mi sine da je možda bios u pitanju i uradim apdejt i apgrejd biosa. Nakon toga, već pomenuti PII prihvati instalaciju, doduše windows milenijuma, ako se ne varam.

A Edubuntu?

Edubuntu završi na mom računaru, prateći uputstva, bez gubitka podataka.

Prvo startovanje novog sistema… I „kupio“ me je na prvu… Bio sam i ostao oduševljenj Gnome okruženjem.

Sećam se prvog posta na Ubuntu forumu… kako se pokreću mp3 i dvix formati. Nekako me je terminal u trenutku zbunio. Prvi put.. posle je bilo mnogo lakše.

I onda otkrovljenje. Moj PIII sa 990MGh CPU i 512 sdram-a je poleteo. Internet je radio kao nikad do tad, aplikacije nisu gušile jedna drugu.

Prva pomisao je bila: Uh, ti miša … šta je ovo!!!???

Onda reših da probam da malo ozbiljne radim sa linux programima. I tu dođe do prvog problema, doduše subjektivne prirode… Gimp… Nenaviknut na interfejs uzalud sam se trudio da uradim sa slikom ono što sam zamislio. Počinjao sam i prestajao ne znam koliko puta. Sve dok nisam seo i zagrejao stolicu par minuta. E toliko je bilo potrebno da shvatim koliko je Gimp logičniji i bolje organizovan od Photoshop-a.

Da ne budem pristrasan Inkscape nije dorastao Corel-u ali je i više nego dovoljan za moje potrebe.

Da stvar bude lepša, radio sam u Gimp-u, pripremu auto grafike… veličina 150×190 cm…rezolucija 600px/inch… i… istovremeno slušao muziku. Računar (PIV, 2,58GHZ CPU, 1G DDR rama) nije ni jedan jedini put štucnuo, nije se bre ni pošteno zagrejao. Čuvanje te tolike grafike, tj njeno konvertovanje u png je prošlo bez ikakvih problema, iako je taj png fajl bio „težak“ tridesetak megabajta.

Naravno, u među vremenu sam otkrio svu lepotu linuxa… Sve je podesivo po meri korisnika, sve se da popraviti, srediti.  Ono što me je posebno obradovalo je to što ti ne da da se opustiš, da upadneš u učmalost, nego te jednostavno tera da stalno radiš, istražuješ, čitaš.

Setih se prvog apgrejda sa 5.10 na 6.04, sav sam bio ko na iglama dok sam čekao da se skine sve potrebno. Posle toga apgrejd sam radio sve do 7.10. Onda sam nabavio drugi komp.

Danas je mom lap topu Ubuntu 8.04 LTS, i ako ne računam virtual box, koji existira zbog softvera za fiskalne kase i drajvera za fotokopir koji na poslu koristim kao skener i štampač, nema ni jednog programa koji nije slobodan.Sve ostalo radim isključuvo preko slobodnih programa.

3 thoughts on “Zašto baš linux, tj Ubuntu…

  1. A ima nas brdo koji se još uvek tražimo…mislim u svetu Linuxa, ovaj drugi mali mekani smo zaboravili…ja trenutno furam Arch…za dalje, videćemo!😉

  2. Dirljiv post, koji me umnogome podseća ne moje početke. To je bilo pre nešto manje od dve godine, kada sam pazario računar koji i sad koristim. Stari jednostavno nije hteo da butuje ubuntu sa live cd-a. Ali dobro, pošto sam na linuxu radio samo par meseci ranije na faksu, nisam morao previše da čekam. Od tada, Linux je glavni, bez konkurencije.

    Mislim da M$ treba da bude presrećan što koristim Linux, jer ovako i instalacija njihovog proizvoda živi mnogo duže bez reinstala🙂

    Skoro sam skinuo Adobe CS4 sa neta, svih 7-8 giga, ali ga nisam još probao – mrsko mi je da na GRUN-u izaberem onu opciju pod „Drugi operativni sistemi“…

  3. „Skoro sam skinuo Adobe CS4 sa neta, svih 7-8 giga, ali ga nisam još probao – mrsko mi je da na GRUN-u izaberem onu opciju pod „Drugi operativni sistemi“…“

    Ova ti je dobra….

    Moram da dodam da windows bolje radi pod virtual box-om nego li kad je instaliran na hard.
    Tužno za M$ i nihovi diku i ponos.
    Što reče moja kuma, zaposlena u Cissco Systems: „…Linux je budućnost.“

Ostavite odgovor

